WAT IS EEN VERKEERSPLATFORM?

Een Verkeersplatform is een onafhankelijke groep geëngageerde mensen die werken aan meer verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit in de gemeente. Dit doen ze door vier verschillende (lokale) actoren samen te brengen: verenigingen, scholen, burgers en instanties.

De inzet en overtuiging van de mensen uit de vier invalshoeken zijn cruciaal voor het welslagen van een platform. Hier kan je lezen wat een Verkeersplatform doet en hoe het ontstaan is. Scroll ook zeker even verder naar 20 jaar Verkeersplatforms.

WAT DOET EEN VERKEERSPLATFORM?

Verkeersplatforms vervullen

de rol van het middenveld

voor verkeer en mobiliteit. 

Door overleg wordt het overzicht bewaard en worden acties beter ingebed in de lokale samenleving en ontstaat er een groot draagvlak. Door het grote draagvlak wordt een platform een partner voor de gemeente die gehoord wordt in dossiers rond specifieke problemen of plannen. Er wordt ook altijd gestreefd naar een constructieve dialoog met het gemeentelijk beleid.
 

 
HISTORIEK

Het eerste verkeersplatform werd opgericht in januari 1999 in Opwijk en is gegroeid als massale reactie van de bevolking en vele invalshoeken op een tragisch overlijden van een zeventienjarige fietser in het centrum van Opwijk op het einde van het schooljaar.

Het succes was overrompelend: een groot draagvlak van scholen, verenigingen en burgers, samen met de medewerking van de gemeente maakten veel meer mogelijk.

Dankzij die goede samenwerking heeft het platform in Opwijk al heel veel kunnen realiseren en is ze uitgegroeid tot een vaste waarde en een belangrijke partner in het verkeersveiligheidsbeleid.

 

Na de oprichting in 1999 van Amigo (Andere Mobiliteit In Groot Opwijk) in Opwijk volgden al snel een Verkeersplatform in Halle, LeVeLo in Londerzeel, Veilig Mobiel in de regio luchthaven, Plavei in Affligem en een Verkeersplatform in Grimbergen.

Intussen zijn er platforms actief in Opwijk, Ternat, Lebbeke, Londerzeel, Dilbeek, Affligem, Hamme, Klein-Brabant-Vaartland (Promobiel), Gooik, Rupelstreek. Er waren eerder al platforms in Zaventem, Halle, Grimbergen, Zemst, Heist-op-den-Berg, de luchthavenregio, Mechelen, ... Er is interesse in Kruibeke.


Elk platform beslist op basis van de realiteit in de gemeente en de inbreng van de actoren de prioriteiten. Prioriteitenlijsten ontstaan ook vaak na een brede bevraging bij de bevolking. Vaak wordt er gewerkt in projectgroepen rond thema’s.


 
JUBILEUM

Vorig jaar - 2019 - vierden Verkeersplatforms hun 20-jarig bestaan. De principes tijdens deze 20 jaar zijn nog niets veranderd, wat de sterkte en het succes verklaart van de werking, zowel voor de (boven)lokale verkeersplatforms als voor de vzw. Ook in 2019 stonden de vrijwilligers in de verschillende Verkeersplatforms garant voor een niet aflatende inzet, voor een onbeperkt enthousiasme, voor creatieve oplossingen en voor een efficiënte aanpak van verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit.


 

 

De verkeersplatforms in Vlaanderen staan garant voor een niet aflatende inzet en voor een onbeperkt enthousiasme.

OVER ONS

Verkeersplatforms zijn het middenveld en netwerk voor verkeersveiligheid. Verkeersveiligheid en -leefbaarheid én duurzame mobiliteit zijn de insteken waarover scholen, verenigingen, geïnteresseerde inwoners en beleid samenwerken op (inter-,boven-)gemeentelijk vlak.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Je kan ons bereiken op 

info@verkeersplatform.be

Copyright © 2020 - Verkeersplatform vzw - All rights reserved.

  • Facebook